Social mediestrategi

Her er er et par ideer til, hvorfor du bør tænke over en strategi for at være online på Facebook, Instagram eller LinkedIn.

Som igangsætter eller iværksætter hører man ofte om, hvad du bør gøre for at komme i gang med at sprede budskaber om din virksomhed. Derfor opretter mange en side på Fx. alle medier for at komme i gang. Det er meget tidskrævende at holde mange kanaler i gang. Så inden du kommer så langt, så er det faktisk en god ide at overveje, hvilke medier dit publikum bruger.

Seooptimering
digiseo.dk

Virksomheder på Facebook

De fleste mindre virksomheder har begrænsede budgetter til at ansætte en til at lave opslag, vedligeholde og skabe spændende reklamer ugen igennem. Derfor kan det nogen gange være smart at bruge en freelancekonsulent.

Opslag til Sociale medier bør planlægges i en planner ud fra den salgsstrategi i har i tankerne. For at få gæster til at shoppe i jeres forretning, bør i overveje at bruge guides og tips til jeres målgrupper, så de får lyst til at følge jer på det medie i ønsker at ramme målgruppen. I bør også overveje om jeres virksomhed i virkeligheden bør fokusere på LinkedIn fremfor Facebook, hvis I primært bevæger jer på B2B markedet. Instagram vinder også mere og mere frem.

72 procent er på Facebook dagligt

Vær proaktiv på de kanaler dine kunder er aktive på.

Her er et par ting at tænke over.

Hvordan vil du give den ypperste kundepleje på dit sociale medier?
Hvad kan du gøre for at forkæle kunden derhjemme?
Hvordan kan du skabe kampagner, der får folk op af stolen?
Hvordan får du dem til at like?
Hvordan får du dem over på din webshop?
Hvordan får du dem til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, og hvorfor er det en god ide?

Er alle sociale medier noget for dig,

I første omgang er det klogt bare at komme i gang på Facebook. Herefter kan du tage stilling til at gøre dig nogle overvejelser om, hvorfor du er på de sociale medier?

Hvad vil din intention med at være på Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn være?

Spørg dig selv. Hvem er din konkrete målgruppe?

Social medie strategi for virksomheder

Sociale medier kræver, at du er social. At du interagere med dit publikum og får dem bevæget med gode tekster, spændende indhold og variation. Du må ind og skabe gode fortællinger, der giver din bruger en oplevelse af, at det her må jeg følge med i. Dine billeder skal være gode og appellerende.

Så start med at spørge, hvad kan jeg gøre for min kunde i dag, der vil gøre ham eller hende ekstra begejstret? Hvad kan det betyde for brugeren, at se opslaget? Hvordan vil han eller hun gerne inspireres?

Hvad vil en social mediestrategi betyde?


Når du laver et opslag som virksomhed, kan det være, du ønsker at sælge mere af dit produkt. Hvordan du laver opslaget, er ikke helt ligegyldigt. Skriver du til din kunde? Ved du hvem kunden er? Prøver du at gå efter specifikke grupper eller alt og alle på Facebook?

Der er mange detaljer i opslag og i reklamer opslag, som du bør tage stilling til, før du køber annoncer. I tiden 2023 bliver det kun sværere at få delt sine opslag på sider. Facebook lever af, at du kaster penge efter opslag. Brugerne bliver bombaderet med input på sociale medier, så hvordan kommer man i gang uden at blive revet rundt i manegen? Det er her mange begynder at bruge ekstra ressourcer på at skrive nyhedsbreve og samle på mails fra kunder. E-mails er nemlig et effektivt værktøj, til at holde kontakten med dine interessenter.

Annoncering på sociale medier

Annoncering på Sociale Medier kræver. at du har kendskab til din nøgle person. Den persona – som du ved er din kunde. Hende eller ham der liker dig, og som køber noget fra dig, og gør noget godt for din virksomhed. Jeg kører ikke selv kampagner for virksomheder, men jeg hjælper gerne med opslag og konkurrencer eller lign. Videoer eller billeder.

Hvem er din målgruppe på sociale medier?

Når du skal ud og kommunikere på sociale medier, så vær opmærksom på din specifikke målgruppe. Overvej om der er noget geografisk at tage stilling til. Overvej hvor mange penge du har til at annoncere for. Overvej hvad der vil give dig mest indtjening at annoncerer med. Tænk over hvad dit mål er med annonceringen. Ikke alle annoncer skaber direkte salg, men kan øge kendskabsgraden til dig og din forretning. Mennesker handler med dem de kender. Derfor er det dig, der er i fokus. Det er dig, kunden gerne vil genkendes med, det budskab du signalerer og sender ud til folk med dine budskaber. Du kan spørge, hvilket budskab vil være vigtigt for din kunde?

Hvor mange mennesker er der på de sociale medier?

Et pejlemærke til dig er at størstedelen af befolkninger er på Facebook. 65%
På YouTube er det omkring 27% på Instagram er det ca. 25% Twitter er det 7%. Tallene reguleres hele tiden.

Det var lidt information om, hvad du bør tænker over i forhold til at få en social mediestrategi.

Vil du gerne bede om hjælp til at lave en mere dybdegående konkurrentanalyse og lægge planer for din fremtid, så kontakt mig gerne for assistance Mvh Mette / mettesassistance@gmail.com