Social medie strategi for virksomheder

Har du en strategi for at være online på sociale medier?

eller er det bare noget du er, fordi nogen siger, det er smart?

Som igangsætter eller iværksætter hører man ofte om, hvad du bør gøre for at komme i gang med at sprede budskabet om din virksomhed. Derfor opretter du en side med dit budskab. Nu skal du have folk til at opdage siden. Hvordan gør du det?

Virksomheder på Facebook med begrænsede budgetter

De fleste mindre virksomheder har begrænsede budgetter til at ansætte en til at lave opslag, vedligeholde og skabe spændende reklamer ugen igennem.

Det er heller ikke sikkert, der lige er tænkt over indhold, planlægning og strategi, fordi opslag bliver lavet, når man lige har tid til det. Midt imellem varer opfyldning og regnskab er der også kundepleje. Men prøv at forestille dig, at der nu er årsager til, at folk ikke går ned i din butik, og at din kundepleje er online på sociale medier?

72 procent er på Facebook dagligt

Vær proaktiv på de kanaler dine kunder er aktive på.

Her er et par ting at tænke over.

Hvordan vil du give den ypperste kundepleje på dit sociale medier?
Hvad kan du gøre for at forkæle kunden derhjemme?
Hvordan kan du skabe kampagner, der får folk op af stolen?
Hvordan får du dem til at like?
Hvordan får du dem over på din webshop?
Hvordan får du dem til at skrive sig op til dit nyhedsbrev?

Er alle sociale medier noget for dig,

I første omgang er det klogt bare at komme i gang på Facebook. Herefter kan du tage stilling til at gøre dig nogle overvejelser om, hvorfor du er på de sociale medier?

Hvad vil din intention med at være på Facebook, Instagram Twitter eller Linkedin være?

Social medie strategi for virksomheder

Sociale medier kræver, at du er social. At du interagere med dit publikum og får dem bevæget med gode tekster, spændende indhold og variation. Du må ind og skabe gode fortællinger, der giver din bruger en oplevelse af, at det her må jeg følge med i. Dine billeder skal være gode og appellerende.

Så start med at spørge, hvad kan jeg gøre for min ypperste kunde i dag, der vil gøre ham eller hende ekstra begejstret? Hvad kan det betyde for brugeren, at se opslaget?

Hvad vil en social mediestrategi betyde?


Når du laver et opslag som virksomhed, kan det være, du ønsker at sælge mere af dit produkt. Hvordan du laver opslaget, er ikke helt ligegyldigt. Skriver du til din kunde? Ved du hvem kunden er? Prøver du at gå efter specifikke grupper eller alt og alle på Facebook?

Der er mange detaljer i opslag og i reklamer opslag, som du bør tage stilling til, før du køber annoncer. I tiden 2021 bliver det kun sværere at få delt sine opslag på sider. Facebook lever af, at du kaster penge efter opslag. Brugerne bliver bombaderet med input på sociale medier, så hvordan kommer man i gang uden at blive revet rundt i manegen?

Annoncering på sociale medier

Annoncering på Sociale Medier kræver. at du har kendskab til din nøgle person. Den persona som du ved er din kunde. Hende eller ham der liker dig, og som køber noget fra dig, og gør noget godt for dig.

Hvem er din målgruppe på sociale medier?

Når du skal ud og kommunikere på sociale medier, så vær opmærksom på din specifikke målgruppe. Overvej om der er noget geografisk at tage stilling til. Overvej hvor mange penge du har til at annoncere for. Overvej hvad der vil give dig mest indtjening at annoncerer med. Tænk over hvad dit mål er med annonceringen. Ikke alle annoncer skaber direkte salg, men kan øge kendskabsgraden til dig og din forretning. Mennesker handler med dem de kender. Derfor er det dig, der er i fokus. Det er dig, kunden gerne vil genkendes med, det budskab du signalere og sender ud til folk med dine budskaber. Du kan spørge, hvilket budskab vil være vigtigt for din kunde? hvis de køber dit produkt?

Hvor mange mennesker er der på de sociale medier?

Et pejlemærke til dig er at størstedelen af befolkninger er på Facebook. 65%
PÅ YouTube er det omkring 27% på Instagram er det ca. 25% Twitter er det 7%. Tallene reguleres hele tiden. I 2021 vil videoer være i meget høj kurs.

Vil du vide mere om Mettes pakker i at hjælpe med at pleje jeres profiler, så kommer der snart nogle klare produkter i shoppen. På den måde kan du se, hvad du betaler for. Hvilken indsats der lægges i arbejdet samt få et overblik over, hvad der sker. Pakkerne indeholder ikke betalte opslag på Facebook, da disse altid vil blive faktureret direkte til din virksomhed.